ماساژ بینی بعد از جراحی

فهرست مطالب

برای کاهش تورم بینی ، برطرف کردن غیر قرینگی و برجستگی ها ، ماساژ بینی بعد از جراحی بینی توصیه می شود با کمک ماساژ می توان این مشکلات را تا حد زیادی برطرف کرد. افرادی که بینی های گوشتی دارند و یا افرادی که استخوان بینی آن ها ضخیم و پهن است با استفاده از ماساژ دادن بینی می توانند نتایج خوبی را دریافت کنند. لازم به ذکر است که نباید به هیچ عنوان به صورت خودسرانه پس از جراحی بینی اقدام به انجام ماساژ کرد ؛ زیرا اگر این عمل به نحو صحیحی و بدون آموزش پزشک انجام شود ، موجب افزایش تورم و سوزش در بینی خواهد شد. در ادامه این مقاله از دکتر مریم رومیانی ، بهترین جراح بینی تهران ، به بررسی نحوه صحیح انجام دادن این فرآیند و معایب و مزایای آن اشاره خواهیم کرد.

 

ماساژ بینی بعد از جراحی - دکتر مریم رومیانی

 

نحوه ماساژ دادن بینی بعد از جراحی به چه صورت می باشد ؟

ماساژ بینی بعد از جراحی اغلب بعد از برداشتن گچ از روی بینی بعد از هفته دوم توصیه می شود. برای انجام ماساژ می توانید رو به روی آیینه بایستید و برای 1 دقیقه با استفاده از شست دو دست با فشار ملایم و کافی ، به دو طرف بینی فشار وارد کنید و شست دست را ثابت نگه دارید. منظور از فشار کافی یعنی کمی درد در ناحیه ای که فشار به بینی وارد می شود ، احساس شود. این تمرین را می توانید بعد از جراحی زیبایی بینی در تهران تا 20 بار در روز تکرار نمایید.

در حین ماساژ دادن باید به این نکته توجه داشته باشید که حتما در دو طرف بینی فشار یکسان و مساوی به هر دو طرف بینی وارد شود و هرگز به قسمت بالایی پل استخوان ، فشاری وارد نکنید. لازم است انگشت شست شما از لبه استخوانی بینی پایین تر قرار بگیرد. دست خود را هرگز به سمت راست و یا چپ حرکت ندهید و بینی خود را به کمک انگشتان دست به سمت گونه ها ماساژ دهید. بعد از 2 ماه و با مشورت و نظر جراح بینی خوب در تهران دکتر رومیانی ، دیگر نیازی به انجام تمرین و ماساژ دادن نیست.

این نکته را در نظر داشته باشید تا تمرینات خود را حتما زیر نظر پزشک انجام دهید تا به صورت اصولی و صحیح انجام شود تا بتوان نتیجه مورد نظر را کسب نمود. بهترین زمان برای ماساژ دادن بینی بعد از جراحی ، بعد از حمام کردن و پیش از چسب زدن به بینی می باشد. البته در مواقعی که روی بینی چسب دارید هم می توانید بینی خود را ماساژ دهید.

آیا خودمان می توانیم بینی را بعد از عمل ماساژ دهیم ؟

معمولا این کار توسط پزشک و یا دستیار او در هنگام تعویض چسب انجام می شود. توصیه می شود تا حد امکان از انجام ماساژ بینی بعد از عمل توسط خودتان ، خودداری نمایید چرا که اگر ماساژ به صورت صحیحی انجام نشود ، مشکلات بیشتری را در بینی ایجاد می کند.

در چه مواردی نیاز به ماساژ دادن بینی می باشد ؟

معمولا تغییرات و اقدامات لازم در حین پروسه جراحی انجام می شود ، اما به هر حال ممکن است بعد از انجام عمل بینی ، برخی موارد را با ماساژ بینی بعد از جراحی ، بتوان بهتر کرد. برای مثال ممکن است بعد از جراحی انحراف کوچک و یا برجستگی کوچکی روی بینی مشاهده شود که با نظر و تشخیص پزشک به ویژه در هفته های اول بعد از جراحی می توان با ایجاد یک فشار کوچک و یا ماساژ ساده و اصولی این مشکل را برطرف نمود. همچنین در برخی موارد برای کاهش ورم بینی بعد از عمل ، ماساژ دادن توصیه می شود.

ماساژ بینی بعد از عمل چه مزایایی دارد ؟

ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا ماساژ دادن بعد از جراحی بینی تاثیر دارد ؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت اصطلاح دقیق و علمی برای انجام این عمل در کتاب ها وجود ندارد اما در موارد بسیاری به صورت تجربی این عمل می تواند موثر باشد. در صورتی که مراقبت های بعد از جراحی بینی را به خوبی رعایت کنید ، در بیشتر موارد نیازی به انجام این کار نیست چرا که روند بهبودی به روال طبیعی خود سپری می شود.

 

ماساز بعد از جراحی بینی - دکتر مریم رومیانی

 

آیا ماساژ دادن بینی بعد از عمل موجب کوچک تر شدن آن می شود ؟

خیر نباید انتظار معجزه از انجام ماساژ بینی بعد از جراحی داشت به صورتی که با انجام این کار بینی شما بسیار کوچک شود. اما به هرحال انجام ماساژ مانند چسب زدن به بینی ، در شکل دهی و کاهش ورم بینی موثر می باشد. با این روش نمی توان برخی از ناهنجاری ها مانند بزرگ بودن استخوان بینی و یا بلند بودن بیش از حد بینی را برطرف نمود.

آیا ماساژ دادن بینی بعد از عمل خطرناک است ؟

در صورتی ماساژ بینی با دقت و ملایمت و به نحو صحیحی انجام شود ، هیچ گونه خطری ندارد. تا زمانی که جراح بینی خوب در تهران دکتر مریم رومیانی ، اجازه ماساژ دادن را به شما نداده است ، نباید اقدام به ماساژ دهی بینی کنید.

انواع ماساژ بینی بعد از عمل

بر حسب نوع بینی که گوشتی یا استخوانی است ، 3 نوع ماساژ بینی وجود دارد که با تکنیک های مختلفی توسط جراحان بینی انجام می شود. انتخاب نوع ماساژ به تشخیص و نظر پزشک بستگی دارد که کدام تکنیک ، برای بینی شما مناسب می باشد. در هفته های اول بعد از جراحی ، استخوان بینی و بافت غضروفی هنوز نرم هستند و به همین علت اگر بدون مشورت و به صورت خودسرانه اقدام به ماساژ دادن بینی کنید ، احتمال آسیب رساندن و تغییر شکل آناتومی بینی وجود دارد.

ماساژ بخش استخوانی بینی : استخوانی که به استخوان های جلویی و آرواره ای متصل شده است ، استخوان اصلی بینی می باشد. در این روش ، ماساژ دادن بر روی دیواره های جانبی و بخش استخوانی بینی تمرکز دارد. در صورتی که هدف از انجام ماساژ ، رفع مایعات میان بافتی و تسکین تورم بینی باشد ، برای این منظور دو انگشت روی طرفین بینی قرار گرفته و به آرامی به اطراف بینی و گونه ها فشار وارد کرده و ماساژ بینی انجام می شود. در مواردی ممکن است هدف از انجام این ماساژ برطرف کردن انحراف جزئی در سپتوم بینی باشد.

برای این منظور از لمس کردن پشت بینی و نوک آن خودداری کنید و سعی کنید با انگشت سبابه ، یک طرف بینی را نگه داشته و با ایجاد یک فشار ملایم در قسمتی که متورم و کج است ، آن را اصلاح نمایید. این نوع ماساژ بینی بعد از جراحی در کاهش التهاب بینی و رفع انحراف بینی بعد از جراحی تاثیرات قابل ملاحظه ای دارد.

ماساژ پشت بینی : فاصله بین محل اتصال استخوان پیشانی به استخوان بینی تا نوک بینی ، پشت بینی نامیده می شود. این همان محلی است که قوز بینی روی آن شکل می گیرد. در این روش برای ماساژ دادن بینی ، با یک انگشت از قسمت انتهایی بینی ، شروع به ماساژ دادن کنید و تا قسمت نوک بینی و رو به سمت بالا پیش بروید.

نواحی که دارای برآمدگی بیشتر است ، باید ماساژ بیشتری داده شود. این تکنیک در از بین بردن قوز بینی و صاف کردن پشت بینی بسیار موثر می باشد. به همین علت ماساژ پشت بینی برای برطرف کردن فرورفتگی های شکل گرفته بعد از عمل و یا از بین بردن برآمدگی استخوان بینی را بسیار مناسب می دانند.

ماساژ نوک بینی : بخش انتهایی هرم بینی که از غضروف تشکیل شده است ، نوک بینی نامیده می شود ؛ بنابراین همانطور که از نام این نوع ماساژ مشخص است ، تمرکز روی نوک بینی قرار دارد. برای این منظور باید انگشت سبابه دو طرف بینی قرار داده شود و سپس به آرامی به سمت بالا کشیده شود. این تکنیک از معروف ترین ماساژهای بعد از رینوپلاستی می باشد و اغلب در بینی های گوشتی به منظور نزدیک کردن پوست بینی به غضروف ها و کاهش التهاب بینی انجام می شود. باله های بینی را نیز در برخی موارد به همین ترتیب می توان ماساژ داد.

 

ماساژ بینی بعد از جراحی - دکتر رومیانی

 

ماساژ دادن در بینی های گوشتی و استخوانی چه تفاوتی دارد ؟

هدف در ماساژ بینی های استخوانی در قسمت بالایی بینی که از استخوان تشکیل شده ، می باشد در حالی که در بینی های گوشتی تمرکز اصلی بر روی پره های بینی و نوک بینی می باشد. همچنین به دلیل پهن بودن بینی ممکن است دیواره های جانبی بینی نیز ماساژ داده شود. به دلیل ضخامت پوست در بینی های گوشتی ، تورم بیشتری و طولانی تری وجود دارد و به همین علت ماساژ بینی بعد از جراحی ، توسط بهترین جراح رینوپلاستی در تهران دکتر رومیانی می تواند به کاهش ورم تا حد زیادی کمک کند.

آیا ماساژ دادن بینی بعد از جراحی درد دارد ؟

بسیاری از مراجعه کنندگانی که برای انجام ماساژ بینی مراجعه می کنند ، در مورد درد در هنگام ماساژ دادن بینی نگرانی هایی دارند. اما باید بدانید که درد و ناراحتی را در حین انجام این پروسه احساس نخواهید کرد و اگر سوزش و درد شدیدی احساس شود به معنای اشتباه انجام دادن ماساژ می باشد.

نقش ماساژ بینی بعد از جراحی چه می باشد ؟

انجام ماساژ بعد از ماه دوم موجب حرکت مایع میان بافتی و لنف به قسمت های دیگر صورت می شود که در نهایت منجر به کاهش تورم بینی خواهد شد. از طرفی ماساژ دادن به افزایش خونرسانی و بهبودی سریع تر بعد از عمل کمک می کند. به دلیل تخلیه مایع لنف ، از ایجاد لخته خون و فیبروز جلوگیری شده که می توان آن را از مهم ترین فواید ماساژ بینی بعد از جراحی دانست ؛ بنابراین این روش برای افرادی که احساس سفتی در نوک بینی دارند ، بسیار مناسب می باشد. از دیگر مزایای ماساژ دادن بینی می توان به رفع مشکلات ظاهری جزئی و فرم دادن به بینی اشاره کرد.

زمان ماساژ بینی بعد از عمل

به طور کلی ، بسیاری از پزشکان معتقدند که باید از هر گونه ماساژ بینی بعد از جراحی در طول هفته های اول بعد از پروسیجر جراحی خودداری کنیم. در طول این مدت، روی بینی تان گچ قرار دارد و بافت بینی بسیار آسیب پذیر است. بعد از دو هفته، در صورتی که جراح شما صلاح دانست، می توانید ماساژ دادن اطراف بینی را به آرامی و با ملایمت آغاز کنید. البته، باید بسیار مراقب باشید تا فشاری به بینی تان وارد نشود.

لازم است خاطر نشان کنیم که برخی جراحان، حتی آنهایی که ماساژ بینی را توصیه می کنند، این کار را بعد از سپری شدن یک یا دو ماه از زمان جراحی، مجاز می دانند. همچنین باید مراقب باشید که در زمان ماساژ دادن بینی، به هیچ وجه زخم ها و برش های بینی را لمس نکنید، چون این کار باعث باز شدن آنها می شود.

آیا ماساژ بینی بعد از جراحی ، باعث تغییر شکل آن می شود؟

اگر شما این کار را زودتر از موعد توصیه شده توسط پزشک آغاز کنید یا در زمان انجام آن، فشار زیادی به بینی وارد کرده و این کار را با ملایمت انجام ندهید، بینی و بافت های ظریف آن را در معرض خطر آسیب دیدگی قرار خواهید داد. این امر می تواند باعث تغییر شکل بینی شود.
به همین دلیل همیشه توصیه می شود که قبل از اقدام به ماساژ بینی در طول دوره ریکاوری، حتماً پزشک خود را در جریان قرار داده و از او مشورت بخواهید.

هر بار ماساژ دادن بینی چقدر طول می کشد؟

زمانیکه ماساژ بینی بعد از جراحی را شروع می کنید، تنها یک بار در روز کفایت می کند. بعد از سپری شدن دو ماه از زمان جراحی، پزشک معمولاً توصیه می کند روزانه سه بار این کار را انجام داده و هر بار آن را به مدت 1-2 دقیقه ادامه دهید.

دکتر مریم رومیانی -drroomiani.com

دکتر مریم رومیانی

دکتر مریم رومیانی متخصص گوش ، حلق و بینی و جراحی سر و گردن از دانشگاه علوم پزشکی ایران است. ایشان دارای فلوشیپ جراحی بینی و سینوس در تهران بوده و در جراحی‌ های پیچیده سر و گردن تجربه و تخصص فراوانی دارد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با دکتر